• Dansk (dk)Dansk
  • English (en)English
  • Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold

Psykologkonsult

Erhvervspsykologisk og klinisk virksomhed

  • Om os
    • Privatlivspolitik
    • GDPR
  • Erhvervsydelser
    • Organisationsudvikling
      • Grupperefleksioner
      • Mægling
      • Mobning på arbejdspladsen
      • Værdibåret kulturudvikling i organisationer
    • Coaching
    • Kurser og foredrag
      • Foredrag
      • Foredrag: 3P Navigation & Ledelse
      • Kursus: Gruppekommunikation
      • Kursus: Personlig planlægning og effektivitet
      • Kursus: Præsentationsteknik med personlig gennemslagskraft
      • Kursus: Stresshåndtering
      • Kursus nr . 2  – Forretningsudvikling for psykologer
        Intensivt netværksbaseret med fokus på markedsføring og branding
  • Private ydelser
    • Samtaleterapi
    • Hypnoterapi
    • Gruppeanalyse (gruppeterapi)
    • Supervision
  • Nyheder & viden
    • Nyheder
    • Viden
  • Priser
  • Kontakt
  • Bestil tid

Foredrag: 3P Navigation & Ledelse

Kender du til?

  • At endnu én af dine medarbejdere sygemelder sig med stress, og tanken strejfer dig: Der må være noget galt med min ledelse?
  • At kommunikationsproblemer i din afdeling begynder at smitte af på resten af afdelingens produktivitet og flere sygemelder sig? Du har forsøgt med forskellige midler, fx coaching og tydelig mægling, men det virker ikke rigtig?
  • At en simpel forandring i jeres kerneopgave(r) skaber en modstand, du slet ikke havde forestillet dig?

Hvorfor opstår den slags problemer?

Det er egentlig enkelt: Stress- og mistrivselsproblemer har det med at vise sig på overfladen. Men årsagen til den slags problemer har ofte rødder helt andre steder. Det sagtens handle om uklare aftaler om samarbejde eller forskellige opfattelser af, hvad kerneopgaverne er.

Proces – procedure – produkt

03-10-2016-08-59-06

Hvad er 3P navigation?

3P navigation er en organisatorisk stressmodel, der medtænker forretningen (dvs. kerneopgaven) og de organisatoriske rammer for samarbejde for at forstå stress- og mistrivselsproblemer.

  1. Produkt: Diagnosticerer graden af konsensus om produktet, dvs. hvad er det, vi skal levere (hovedopgaven) set fra henholdsvis medarbejdernes og ledernes perspektiv? Forbløffende ofte møder vi divergerende opfattelser på dette niveau.
  2. Proces: Kortlægger medarbejderne og ledernes opfattelser af samarbejdet. Vi møder ofte usikkerhed ift., hvad der bliver forventet, og hvordan man skulle gribe opgaver an. En stemning, der kan udvikle sig til kort og afknappet kommunikation, konkurrencepræget aggressiv adfærd, fysiske symptomer i form af forringet nattesøvn, hjertebanken osv.
  3. Procedure: Afdækker de formelle (og uformelle) rammer for samarbejdet. Et eksempel kunne være en virksomhed, der tilbyder en individuel bonus til de medarbejdere, der sælger mest, men samtidig har man valgt at organisere medarbejderne i selvstyrende teams. På den ene side belønnes individuelle præstationer i form af en bonus, på den anden side er medarbejderne afhængige af at hjælpe hinanden og optimere sammen.

Hele pointen er at forstå og komme bag om stresssymptomerne, da årsagerne til problemerne meget vel kan være at finde i produkt- eller proceduredimensionerne.

Effekt

Modsat de mange andre stressredskaber på markedet, vil 3P Navigation hjælpe dig som leder med at skabe overblik og gøre dig i stand til at igangsætte en reel forandring, der har effekt. Ofte skal der langt mindre til, end du tror.

Målgruppe

Ledere på alle niveauer i organisationer.

Viden om 3P Navigation (eksempler)

  1. Foredrag om psykologien bag stress og 3P navigation Fx ifm. et gå-hjem-møde: I vil få indsigt i de klassiske faldgruber og viden om, hvordan psykologien bag stressproblematikken fungerer, samt konkrete råd til, hvordan I helt konkret kan håndtere den slags problemer effektivt i fremtiden.
  2. Halvdagsseminar Form: Koncentreret kursus på fire timer. Fokus: De basale principper i anvendelsen af 3P Navigation og psykologien bag. Effekt: Du lærer at bruge modellen som analyseværktøj. Metode: Personlig case medbringes og anvendes på dagen for at sikre anvendelse i egen praksis.
  3. To dages seminar Form: 2 dages udvidet kursus. Fokus: De basale principper i 3 P Navigation på et dybdegående niveau samt psykologien bag. Værktøjets anvendelse på både person-, på gruppe/afdelings- og organisationsniveau vil udfoldes. Metode: Personlige cases med opfølgning og feedback fra lederkolleger samt undervisere. Hver leder får desuden to individuelle coachingsessioner med fokus på konkrete problemstillinger og tilpassede 3Pstrategier for at sikre, at værktøjet anvendes og har effekt.

Du kan læse mere om 3P Navigation i denne artikel i ”ledelse i dag”, der pt. ligger på top 10 over de mest læste artikler.

Copyright © 2021 Psykologkonsult