Det at udvikle en kultur er meget centralt for at kerneopgaven varetages bedst muligt. En enkel måde at udvikle kulturen i en virksomhed på, er at bruge værdierne i virksomheden. Ofte forbliver værdigrundlaget en lidt teoretisk størrelse, som alle ikke kan være uenige i. Vi taler ofte om skueværdier. En kulturudvikling kan udbygges og dirigeres ved at medarbejdere og ledelse i fællesskab identificerer kerneholdninger som i netop den virksomhed er kritiske succesfaktorer. Altså omdrejningsakse for bedst mulig produktivitet i den virksomhed, det drejer sig om.
I PsykologKonsult har vi flere eksempler på opgaver, som er kulturprojekter, Fx på Peder Lykke Centret, hvor vi i projektet Employer Branding har arbejdet med konkretiseringer af holdninger/adfærd som er af vital betydning for fællesskab om kerneopgaven på et moderne Center som yder forskellig service for ældre. Af resultater af projektet er en markant forøgelse på trivslen for alle ansatte, en større stolthed og oplevelse af en korpsånd. Helt økonomisk håndgribeligt resultat er en reduktion af sygefraværet for alle ansatte fra ca. 11 % ved projektstart og til udgangen af 2012 hvor sygefraværet er faldet til 3,6 %.
Referencer: Centerchef Mette Olsen, Peder Lykke Centret 2009-2012
Key Account Manager Soini Kari, Niels Brock Copenhagen Business College 2009-2012
Kgl. Bibliotek, Digital infrastruktur & Service: Selvledelsesprojektet, IT chef Birte Christensen-Dalsgaard 2011-2012
Skoleleder Marianne Hvidt, Mølleholmskolen, 2013-