På dette kursus formidles den nyeste forskning og der gives indsigt i, hvad stress er – og hvad det ikke er.
“Stress” er i dag på engang et modeord og samtidig dødsens alvor. Der fokuseres rigtig meget på fænomenet, og der er en reel fare for, at den hyppige omtale i sig selv kan skabe stress!
Deltagerne bliver tilbudt at udfylde en stress-test på kurset, så du kan konstatere om du er i farezonen. Desuden får du konkrete redskaber til at forstå stress. Derved kan du undgå udbrændthed og i sidste ende depression.
Kurset indeholder en række konkrete teknikker til at håndtere stress og uro (de-fokusering)
Formål:
At lære hvad stress er
At lære stresssignalerne hos sig selv og ikke mindst kollegerne at kende
At afklare om du selv er stresset via tilbud om at gennemgå to stress-tests
At reducere stress hos sig selv og andre
Målgruppe:
Medarbejdere og ledere.
Underviser:
Per Hulstrøm, Aut. Psykolog. Specialist i arbejds- og organisa-tionspsykologi & supervision (DP). Videreuddannet ved Institut for Gruppeanalyse.
Tid:
9.30 – 16.00
Sted:
Rekvireres, evt. internt i virksomheden
Program:
Kl. 9.15 | Ankomst/Kaffe | |
Kl. 9.30 | Velkomst, kort introduktion til dagen | |
Kl. 9.45 | Præsentationer | |
Kl. 10.15 | Hvad er det, der stresser mig? – Oplæg om stress, udbrændthed, depression og personlighed | |
Kl. 11.00 | Pause | |
Kl. 11.15 | Testning af stress-niveau (arbejdsmedicinsk test) – opsamling og oplæg om søvn, immunforsvar og stress | |
Kl. 12.00 | Frokost | |
Kl. 13.00 | Individuel refleksion om personligt fokusområde i forhold til stress | |
Kl. 14.00 | Rådgivning i forhold til stresshåndtering – gruppearbejde med cases | |
Kl. 14.30 | Eftermiddagskaffe | |
Kl. 15.00 | Opsamling og konkrete stressøvelser | |
Kl. 16.00 | Tak for i dag |
Du vil kende langtidseffekterne af stress og sammenhængen mellem arbejdsmiljø og stress.
Du vil efter kurset stå bedre rustet overfor egne eller kollegernes stresssignaler.
Du vil kunne gøre noget ved det!
Du kender til enkle adfærdsteknikker, som kan reducere stress hos dig selv og dine kolleger.